Daca sunteti amatori de jocuri video mai mult ca sigur ati observat o optiune cel putin ciudata in setarile grafice ale jocului. Este denumit uzual „vertical sync” sau pe scurt „VSync” si nu pare prea evident ceea ce face.

Ce este VSyinc

Optiunea isi are radacinile in procesorul grafic acolo unde randeaza imaginea pe care o afiseaza pe ecran. Exista procesoare grafice integrate in procesorul vostru sau placi video independente. Indiferent pe care ati avea-o, datorita ei puteti citi acest articol pe ecranul vostru.

Cand ii spuneti procesorului grafic sa randeze o scena 3D, va procesa cat mai repede posibil „cadre” si apoi le va da spre procesare monitorului vostru. Rezultatul este un efect de tip slide-show foarte rapid care dau un aspect de animatie, ca un flipbook. Rata la care procesorul grafic poate genera cadre se numeste „FPS” sau „frames per seconds” si cu cat procesorul grafic poate scoate mai multe FPS-uri cu atat experienta jocului va deveni mai buna.

Insa degeaba procesorul grafic produce multe cadre pe secunda, daca ecranul nu le poate afisa. In mod general, cantitatea maxima de cadre pe secunda pe care le poate afisa un ecran este definita in rate de improspatare, care este de obicei reprezentata in frecventa sau „Hz”. Raportul este de 1:1, asa ca un monitor de 60Hz poate afisa maxim 60 FPS.

Care e problema

Problema apare atunci cand placa video incepe sa scoata mai multe cadre pe secunda decat poate monitorul sa afiseze. Ca de exemplu 100 FPS pe un monitor de 60Hz. In acest caz apare efectul neplacut de „screen tearing”. Aici este locul unde VSync actioneaza. VSync urmareste sa potriveasca FPS-urile transmise de procesorul grafic cu rata de improspatare a ecranului pentru a evita efectele neplacute. Chiar daca placa video transmite undeva la 100 de cadre pe secunda, VSync-ul scade aceasta rata la capacitatea maxima a monitorului de 60 Hz, adica la 60 de cadre pe secunda si le face sa lucreze mai bine la unison.

Avantaje si dezavantaje

Functia poate fi utila in momentul in care jucati jocuri video vechi, acolo unde procesoarele grafice din ziua de astazi depasesc fara echivoc cerintele de sistem ale respectivelor jocuri. In acest caz, rata de cadre pe secunda este una foarte ridicata si poate cauza incalzirea excesiva a procesorului grafic. Activand VSync puteti reduce acest lucru.

Pe de alta parte, pentru ca VSync limiteaza cadrele pe secunda la maximul capacitatii monitorului, puteti sesiza ca jocul reactioneaza cu intarziere la actionarea tastelor sau a mouse-ului. Acest lucru poate fi fatal in jocurile care necesita reactii rapide si reflex. Insa exista cateva tehnologii dezvoltate pentru a opri acest decalaj, De asemenea, poate provoca un frame drop si mai mare in momente intense, daca FPS-urile scad sub rata de improspatare a monitorului.

Ar trebui sa-l activez sau nu?

In general daca placa video randeaza mai multe cadre pe secunda decat poate monitorul sa afiseze, acest lucru poate cauza exces de caldura si efectul de rupere a imaginii. Incercati sa activati aceasta optiune din setarile procesorului grafic sau chiar din joc pentru a evita aceste lucruri. Cu toate acestea daca rata cadrelor este mai mica decat rata de improspatare, nu are rost sa-l activati, pentru ca poate cauza probleme.

Fiind atat de usor de a activa sau dezactiva VSync-ul, merita sa le incercati pe amandoua. In acest fel puteti lua decizia daca aveti nevoie sau nu de el.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.